På vems villkor?

Ge inte uteliggaren pengar, han köper bara öl för det!

Har du hört det någon gång? Det har jag. Det är en mening som säkert många med mig är så gott som uppvuxen med, men tyvärr aldrig funderat över. Jag läste en insändare i lokalblaskan för ett tag sen (har tyvärr ingen referens till den). Den var ett svar på en annan insändare som berömde en liten pojke som gett en hemlös på stan några kronor. Den jag läste var från en upprörd medborgare som menade att man absolut inte skulle ge hemlösa pengar, och att det var direkt oansvarigt att uppmuntra unga till det. Dom köper ju bara öl…

Först: Vad är det för idiotisk fördom? De kanske köper öl, men jag är rätt säker på att en del av de slantar de skrapar ihop går till något att äta. Annars skulle de inte leva så länge.

Vidare: So what? Och om den hemlösa köper en öl? Vad gör det? Om en öl är det enda en människa har att värma sig med en kall vinternatt, är det så hemskt?

Till sist: Vem är du eller jag att bestämma hur den hemlösa ska hanka sig fram, värma sig på natten, ta sig igenom dagen och trösta sig där emellan? Jag har inte en dj-la aning hur det är att inte ha ett varmt hem att gå till med en full kyl och frys. Jag har aldrig i mitt liv upplevt ett dygn frusen och hungrig. Så vad vet jag?

Det jag vill ha sagt är följande:

Jag är så förbannat trött på moraliserandet över att ge några kronor till tiggare. Varför kan vi fiiina och ordentliga människor bara ge bort lite pengar om vi är säkra på att de går till en näringsriktig måltid enligt hela kostcirkeln? Vi pratar inte om djur som äter ihjäl sig på sitt favoritgodis. De är människor som är i större behov av hjälp än någon som har möjlighet att läsa detta förstår. Så om en vuxen människa behöver en öl en kall kväll är det upp till honom eller henne.

Jag kommer även fortsättningsvis att ge tiggare pengar när tillfället uppstår. Utan villkor.

3 reaktioner på ”På vems villkor?

  1. Jag kan bara hålla med! Man blir ju förbannad för mindre, ska jag som har det gott ställt på något sätt moralisera över dem som har det sämre än jag?

    ”JAG har minsann pengar och ett tak över huvudet, så JAG får köpa öl och supa mig full, men du som bor på gatan, du får minsann inte köpa någon öl, nähe då!”

  2. Pingback: Han bågar inte! « Drama Online

Kommentera

