All time low

Hur många argument finns det för att få barnen att glatt trallandes skutta till förskolan? Hur många av dem är bra?

Jag nådde ett nytt bottenrekord idag. Jag skäms. När vi blev stående mitt på gatan för att lillasyster inte ville gå sa jag: Om vi inte kommer i tid till dagis kommer inte jag i tid till jobbet och då får jag inte vara kvar på jobbet och då måste vi flytta från huset och kommer inte att ha råd med mat och leksaker.

Jag skäms. Tack och lov verkade inte barnen särskilt påverkade. Ett ”jaha” och så gick vi igen. Jag ber till alla närvarande högre makter (hoppas att åtminstone någon hör mig) att det inte behöver bearbetas hos psykolog i vuxen ålder.

Apropå psykologbesök, undrar om den här sätter sina spår? Efter diskussionen (på facebook) om vad som är ok efter mitt förra inlägg tänkte jag att det kanske var dags att ge grabben en ny blommig tröja, eftersom hans älskade förra börjar bli för liten. Det ville han gärna, men klänning ska man inte ha, sa han. Det är bara för flickor. Så här är den, hans nya blommiga tröja. Misstänkt lång för att vara tröja, och i morse valde han rymddräktströjan, men men, vi får se, en vacker dag kanske han vill ha den här på dagis. Om inte får väl lillasyster ärva den…

Efter klännings hrm tröjshoppingen bar det av till en fantastiskt kul pysselträff, anordnad av en massa kreativt folk som får mig att känna mig som en tafflig treåring med sina fantastiska alster. Eftersom storebror älskar att pyssla och är rätt duktig på det fick han åka med. Tack så mycket för den här fina bilden, Jennie!

4 reaktioner på ”All time low

  1. Ojoj. Den botten når jag alltför ofta. Och jag tar gärna emot bättre argument. Jag vet att gott om tid, sömn och mat i magen är bättre grund än övertalning men den verkligheten har inte jag alltid, så det är just argument jag behöver ta till. Hade en mardrömslämning, själv. Morris Mini grät för att han inte fick börja ”Rit-skola” istället för dagis.

    1. Har precis suttit med ett gäng förskollärarstudenter som är rörande överens om att måndagmornar är hopplösa. En helg hemma kan göra sånt med småbarn, tydligen. Kanske inte mycket till tröst, dock…
      Kan också lägga till att vi hade sovit, ätit och börjat klä på i tid idag. Det hjälpte inte.

  2. Är det inte så att man måste få ha lite sådana knep när man är förälder? 😉 Och jag tycker Simon ser jättefin (och jättestolt och glad) ut i sin tröja (tänker genast att vilken fin sommarbild man skulle kunna ta på en äng med prästkragar…. Är det sommar snart?). Har en bekant som har en son som absolut vill ha långt hår. Det är långt och lockigt och hans ansikte ser ut som en kerubs, så många andra föräldrar reagerar och säger åt mamma att on borde klippa sin son. Lill-killen rockar, de vuxna failar, typ,

    Sen tycker jag att du är himla kreativ och allt annat än en tafflig tre-åring, men man liksom pysslar på olika sätt bara =) Dina videofilmer är underbara och hur många kommer på att göra en sån sak med sina barn?

    1. Knep, ja. Lägga allt ansvar för fortsatt gott liv på barnen, njaeeej, kanske inte.

      Vi satt hemma sen och gjorde fler kort. Övning ger färdighet, och det är ju kul att få fler och fler idéer och bli nöjd med vad man åstadkommit. Det är ju ingen tävling!

Kommentera

