Bökigt begrepp

Vissa saker är svåra att förklara för barn. Vi har en skoluppgift, att två och två ta ett bökigt vetenskapligt begrepp (magnetism, lägesenergi, gas…) och försöka hitta ett sätt att förklara det för barn. Intressant!

Den här morgonen åkte jag på en riktig kluring: dröm. Lillasyster vaknade med ett vrål. ”GE TILLBAKS MIN HATT!!!” Alla ni som hört fly förbannade 2½-åringar försöka förmedla ett budskap förstår att hon fick skrika det många gånger innan vi förstod vad hon ville. Framför allt eftersom hon inte har någon hatt. Dessutom påstod hon att hennes oskyldigt sovande storebror var tjuven.

Att i det läget börja förklara vad en dröm är är lite av en utmaning, men jag hade god hjälp av storebror. Vi hjälptes åt att berätta om när han drömde att han var på landet och blev jätteledsen när han vaknade (Jag vill tillbaka till landet!). Efter ett tag tror jag att hon, om kanske inte riktigt förstod, så åtminstone accepterade förklaringarna.

Puh!

En reaktion på ”Bökigt begrepp

  1. Ja, hur förklarar man något så abstrakt som en dröm för en ny liten människa som inte vet vad det är? 🙂 Tur att hon har en så bra storebror som är med och förklarar!

Kommentera

