genusfunderingar del 2

Så var vi där igen, inne på ett ämne som jag aldrig riktigt kan släppa…

När jag vaknade i morse kom storebror och visade vad han hade fått för leksak tillsammans med burgaren från Den Gyllene Måsen igår. Han visade mig några kort och frågade mig vilket jag tyckte bäst om. ”Älskar du det? Älskar du det kortet?…” Sen visade han mig vad lillasyster fått. Han lekte lite med hennes leksak också, men hon sov fortfarande, så jag vet inte vad hon tyckte var finast eller roligast.

Gissa vem som fick vad:

Efter en stund gick han för att klä på sig. När han kom tillbaka sa han stolt ”Titta vad jag har på mig!” och visade upp sin nya blommiga klänning. (Ja, varför lura mig själv, det ÄR en klänning.)  ”Vad fint” svarade jag och frågade honom lite försiktigt om han visste vad han skulle svara om någon sa åt honom att han hade tjejkläder. Det hade han inte tänkt så mycket på, så vi pratade lite om att vissa kanske skulle säga det, men att han inte behövde bry sig om det eller kunde säga att det inte spelade någon roll. Jag är glad att han vill ha blommigt, men jag vill inte skicka in ett lamm bland vargarna utan förvarning…

Det första som mötte oss i dörren till förskolan var två av de äldsta tjejerna, varav åtminstone en har uttalat sig negativt om något grabben har haft på sig förut. Jag var såklart lite nervös när han skulle ta av overallen, men det gick oväntat bra. En av tjejerna sa ”Han har en blommig klänning, en fin!”. *glad mamma*

Det ska bli spännande att träffa honom i kväll och få höra hur hans dag har varit. För ett tag sen ville han inte ens ha en vanlig randig lila tröja på förskolan, det vore ju skoj om han ville ha sin blommiga klänning fler gånger.

En reaktion på ”genusfunderingar del 2

Kommentera

