Jag, mig själv och resten av världen

Jag har tänkt på en sak. Det finns människor som baserar hela världen, åtminstone hela mänskligheten, på sig själva.

Jo det är sant! De tror att om de känner på ett visst sätt, har upplevt en händelse på ett visst sätt, eller tycker om en viss sak, så gör alla andra det också.

De här människorna har ingen som helst känsla för statistik. Alls. De tror att om de överlevde pappas julsnaps, eller klarat sig bra trots att de har, eller inte har, gått på dagis, eller inte påverkats av våldsfilmer, så gäller det alla andra också och kan användas som grund för lagstiftning.

Dessa människor återfinns under bloggar och tidningsartiklar, i kommentarsdelen. Om någon skriver en artikel på t ex aftonbladets nätupplaga som handlar om något viktigt, som vuxnas alkoholkonsumtion under storhelger, förskolors kvalitet eller filmcensurens vara eller icke vara (för att ta några exempel) så dyker de upp. Inläggen börjar oftast med ”Jag har minsann…” eller något liknande och går ut på att artikelförfattaren har fel, eftersom just de inte tog skada av pappas julsnaps, eller vad det nu handlar om.

Låt mig vara tydlig: En person är inte ett tillräckligt statistiskt urval! Även om man refererar till alla sina kompisar också blir det fortfarande inte ett tillräckligt statistiskt urval.

Försök att fatta det, och tråka inte ut världen med fler löjliga inlägg av typen ”lite filmvåld har minsann inte skadat mig…”, för det finns INGEN som bryr sig om något så irrelevant!

4 reaktioner på ”Jag, mig själv och resten av världen

  1. Klokt, klokt… Och du har rätt. *Känner mig genast träffad*. Det kanske mest handlar om ett behov av att dela sin upplevelse eller sin känsla för nånting. Det kan ju också vara värdefullt på ett medmänskligt plan, även om det knappast är beslutsunderlag kollektivt.

    1. Det är skillnad på medmänsklighet och generaliseringar, absolut. Jag läser gärna om hur enskilda människor känner och tycker och varit med om, och det finns bra forum för det. Fortsätt att dela med dig, för allt i världen! Du gör det snyggt utan att pracka på andra samma egenskaper och åsikter. Jag som många andra vill ju veta att jag inte är ensam om saker och ting, så sånt fyller en jätteviktig funktion.

      Jag irriterar mig på de som tycker att deras egna upplevelser räcker som argument för att klanka ner på de som vågar uttrycka åsikter om att vissa aspekter av vår kultur inte är perfekta (som t ex alkoholdrickande på julafton, jämställdshetsarbetets långsamma progression eller vad som helst). Sånt tröttar mig…

  2. Pingback: Det stormar alltjämt från Husbybadet « Drama Online

  3. Pingback: Kärlek är tillit är kärlek « peacelovescience

Kommentera

