Sluta jiddra börja trolla

YES! Vi är inte sämst längre!

Det finns många förklaringar/ursäkter till varför kommunens skolor ligger så lågt på listan. Jag hoppas såklart på ett stigande, men det jag saknar är en bedömning i absoluta tal, inte en jämförelse med andra. Att vara sämst i klassen säger ju inget annat än att de andra är bättre. Det säger ingenting om hur bra eller dålig man faktiskt är. Den som kommer sist i VM är inte dålig, den som vinner klubbmästerskapet inte nödvändigtvis stjärna.

(Inte för att jag vill påstå att vi har superbra skolor, men lite perspektiv vore bra.)

Jag tycker som vanligt att det är mest intressant att läsa kommentarerna. I det här fallet förstärker de bara min fördom om att Södertäljebor är bäst på åtminstone en sak – att gnälla. Det är det tokigaste med stan, att så många som inte vill bo här gör det. Flytta då, så vi andra slipper gnället. Eller gör något positivt istället. Sluta jiddra, liksom!

2 reaktioner på ”Sluta jiddra börja trolla

  1. Det där gnället… Ja det är spännande hur lockande det kan vara att luta sig tillbaka och kräva att alla andra ska fixa det som man råkar tycka är dåligt. Det egna ansvaret och den effekt som det egna gnället kan ha, näpp! Finns inte.
    Det verkar vara en vanlig syn i lokaltidningarnas kommentarfält dock, vet inte om man är extra gnällig i just Södertälje?

    1. Jag tycker jag hör gnäll mest hela tiden i den här stan, det vore synd om det var så överallt. Jag har dock inte så mycket att jämföra med, så det kanske inte är så extremt som jag tycker.
      Det kanske vore ett schysst forskningsområde – lokal gnällighet!

Kommentera

