Lokaltidningsjournalistik

Lokaltidningar är intressanta. Jag tror att jag tillägnade mig den åsikten när jag läste lite media- och kommunikationsvetenskap i Kalmar i slutet av 90-talet. Det finns så många härliga storys och nyheter som aldrig riktigt når rikspressen, och de sydöstra delarna av Sverige är inget undantag.

Min favoritstory, som jag kommer ihåg den, ska helst berättas av någon som kan återge bred öländska, och tilldrog sig då Kennedy blivit skjuten. Ölandsbladet var då inte anslutna till Tidningarnas Telegrambyrå, men en vänlig själ på TT ringde upp dem för att berätta om denna stora nyhet. ÖB var dock inte så imponerade:

ÖB: Var Kennedy från Öland?
TT: Nej.
ÖB: Hade Kennedy släkt på Öland?
TT: Nej.
ÖB: Har Kennedy varit på Öland?
TT: Nej.
ÖB: Då är vi inte intresserade.

Denna händelse sägs ha inträffat på riktigt och med tanke på hur lokaltidningar fortfarande ser på journalistik stämmer det säkert. Några andra klassiska rubriker ur lokaltidningar är ”Trekantig röd och gul ko stulen” (LT södertälje) och ”plastko stulen ur bil” (Östra Småland). Östran hade även en gång en framsida med en bild på en snygg solnedgång och rubriken ”Klart men kallt i helgen”. Det hade tydligen inte hänt så mycket i östra delen av Småland den dagen.

Jag blir alltså inte alls förvånad när LT.se toppar med ett stort icke-scoop. Jag blir inte heller förvånad att denna ickenyhet har lyckats få åtta kommentarer (och nu även minst ett blogg-omnämnande…). Man får väl se det från den ljusa sidan – det har inte hänt något dramatiskt i stan på ett tag…

Stoppa pressarna!

Kommentera

