Kom till saken!

Jag har inte tittat på en enda deltävling av ”mellon” i år. Mest för att jag inte är intresserad, men det finns en sak i alla svenska tävlingsprogram som jag blir riktigt irriterad på. Ni vet vad jag menar, för det är likadant i alla program – idol, körslaget, mello…

Jag pratar om den där minuten som måste förflyta mellan ”den första som går vidare är…” och ”Team Linda!” (Eller vad man nu har väntat på att få veta.)

Varför? Måste publiken få skrika en stund? Det är ju bara löjligt. Jag menar, en liten konstpaus må väl vara hänt, men kom igen nu, har ni inget annat att fylla ut sändningstiden med?

Därför är det en sådan underbar befrielse att se oscarsgalan. De som presenterar vinnarna gör sitt jobb. De berättar vem som vann. Utan krusiduller. Det kan ju förstås bero på att just det priset är så speciellt att de inte behöver trissa upp spänningen, men de är föredömen. Tänk om svenska programledare kunde se och lära. Då skulle kanske till och med mellon bli uthärdlig. Kanske.

Kommentera

