Skynda långsamt (och ha roligt under tiden)

Jag har gjort en upptäckt. En fantastisk, revolutionerande upptäckt. Den är så enkel att det är konstigt att jag är ensam om den, så jag känner det som min plikt mot mänskligheten att meddela:

Det hjälper inte att skynda sig.

Hur har jag kommit på detta? Jo, den första ledtråden kom redan för sisådär tio år sen. Jag gick så långsamt jag kunde från skolan till tåget eftersom jag visste att jag ändå inte skulle hinna med nästa tåg, så det var ingen idé att springa. Gissa vad – jag hann med tåget. Nej, det var inte försenat.

Nu har det åter igen visat sig att det lönar sig att inte ha bråttom. En vanlig morgon lämnar jag barnen på förskolan klockan nio för att sen gå hem och plugga. Senast tio över åtta (efter Charlie och Lola) är det dags för frukost. Senast halv nio drar jag igång ytterklädesprocessen för att kunna lämna huset senast tio i nio. Så dags vill det till att vi tar pulka, kälke eller åtminstone vagn till lillasyster för att hinna till nio. Att båda barnen ska gå ordentligt alla 500 meter är förvisso mitt mål, men kanske inte alltid verkligheten.

De senaste dagarna har vi gjort lite annorlunda. Alla tre har gått på egna fötter. Vi har stannat på en lekplats och lekt och gungat. Vi har gått genom skogen och klättrat i träd. Vi har varit framme på förskolan klockan nio. Så hur går det till?

Har vi gått upp tidigare? Nej.

Har vi börjat med frukosten tidigare? Nej.

Har vi börjat klä på oss tidigare? Ja, lite grann. Några minuter tidigare. Kanske fem.

Klär barnen på sig snabbt och smidigt utan att bråka? JA!

Vi behöver alltså inte mer tid för att leka på vägen och vara glada under tiden! Vi tar bara den tid som förut ägnades åt att försöka få på barnen ytterkläderna med så lite bråk och övertalning som möjligt och använder den till lek istället. Genialt, om jag får säga det själv!

Stora snurrgungbrädan är favoriten

3 reaktioner på ”Skynda långsamt (och ha roligt under tiden)

  1. Japp! Precis så. Det här är så nära, så nära mitt revolutionerande föräldrakoncept ”Management by Trams”. (Men som vanligt är jag bättre på att se sammanhangen än genomförandet)

    1. Fördelen som ditt koncept har är att det är roligt i sig och inte kräver mutor i form av lekstunder. Ibland har man ju faktiskt bara bråttom och står där utan möjlighet att locka med sådant.
      Jag har tagit till mig the Trams Method också och kan bli förvånad hur många gånger som helst över att overallen inte kan stå upp själv…

Kommentera

