Svunnen elegans

Jag har fått några bilder på mina morföräldrar som jag älskar att ta fram och titta på. Morfar föddes 1911 och mormor 1912, han skulle alltså ha fyllt 100 för bara några dagar sen och hon var inte långt efter. När jag ser de här bilderna önskar jag att jag var där, med dem, för det ser så idylliskt och harmoniskt ut. I kanten på bilderna kan man se att de är tagna i oktober -65 (eller åtminstone framkallade då?). Då var de alltså en bit över 50 och barnen tillräckligt gamla för att inte vilja åka på fisketur i fjällen med mor och far, eller? (Vad säger du mamma?)

Jag blir också lite full i skratt av deras naturliga elegans. Vem har sagt att man inte får vara välklädd och chic bara för att man är ute i fjällen?

Till sist bilden som verkligen får mig att le. Vem knallar omkring ute i skogen i kostym med slips och näsduk i bröstfickan idag? Vem gör det ens på kontoret? Jag vet inte om de var ute och gick eller bara stannade bilen vid skylten för att fotografera, men det är nog ändå inte så många idag som har med sig kostym och slips på fjällsemestern.

Med det sagt, jag tycker att min kära morfar är väldigt elegant!

3 reaktioner på ”Svunnen elegans

  1. Maria Ovesson

    Vilka bilder och jisses vad jag saknar dem! Det var nog inte så att jag inte ville åka med – fiskesemestrarna i fjällen var helt enkelt deras egna.
    Sista bilden – inte ens morfar skulle vandra i fjällen i vit skjorta och slips – de råkade köra förbi skylten och tyckte det var kul att ha en typisk turistbild.

  2. Mamma är lik sin mamma… mormors gener gör sig påminda i flera generationer…

    Mamma: Jag gissade att det var ett fototillfälle, men jag tycker i alla fall att det är en störtskön bild! De finns här om du vill sätta in dem i familjealbumet igen.

Kommentera

