Kvotering

Kollar på Tv4-nyheterna:

”…men trots det vill inte Maud Olofsson kvotera.”

Säga vad man vill om Maud Olofsson (vilket många gör, helt lagligt, vi bor i en demokrati med yttrandefrihet), men att hon ska behöva förklara varför man inte ska kvotera in kvinnor i ledande positioner på självaste kvinnodagen 2011 tycker jag är skandal.

För er som inte fattat varför än (jag ska fatta mig kort och enkelt):

För att kvotering i sig underminerar den kvoterade. Ingen kommer att känna förtroende för den kvoterades kompetens och berättigande på sin post.

Det måste finnas andra sätt att öka andelen kvinnor i företagsstyrelser (och andelen föräldradagar uttagna av män) än lagstiftning. Om det nu måste vara 50/50. Det vet jag dock inget om, det är en helt annan diskussion…

2 reaktioner på ”Kvotering

  1. Kul att läsa lite politik hos dig. Och även om jag är för positiv särbehandling (vid lika meriter) så tror jag det effektivaste sättet att nå dit inte är lagstiftning utan via kompetenshöjning i ledarskap.

    1. Positiv särbehandling vid lika meriter, ja. Blanda styrelserna så mycket som möjligt vad gäller kön, etnicitet, ålder, you name it. Problemet är bara att jämföra meriter när det handlar om kandidater till högre befattningar, som har hunnit med en del i livet. Det är ju inte bara att jämföra gymnasiebetyg, liksom. Dessutom är ju personlighet och personkemi också en faktor när man rekryterar (t ex chefer). Det motverkar antagligen ”blandandet” i någon mån…

Kommentera

