Lärarlegitimation

Lärare ska bli legitimerade. Det räcker tydligen inte med ”behörig” längre, nu behövs en legitimation för att höja kunskapsnivån och yrkets status.

Jag ställer mig lite undrande (vilket jag inte är ensam om).

(Visst, jag kommer också att fixa en legitimation, och det är ju kul att vara auktoriserad som något annat än som återförsäljare av uterum, men jag hade nöjt med med ”examinerad” eller ”behörig”.)

Jag har en annan lösning: Höj lärarlönerna. Ta alla pengar detta kommer att kosta och ge till lärarna istället. (Mest till de behöriga, så klart.) Högre löner höjer statusen och lockar fler kompetenta och duktiga människor att konkurrera om tjänsterna. Vips, så har både statusen och kunskapsnivåerna höjts. Money talks, liksom. Krasst, men så fungerar vi. Show me the money!

Kommentera

