Mindre tid – eller mer?

Nu är det bekräftat, dagarna är kortare nu än för ett par veckor sen, för att inte nämna hur det var för några år sen! Visserligen är inte 1,8 mikrosekunder så där jättelänge. Inte ens jag skulle hinna få så mycket gjort på den tiden, men många bäckar små. Sedan 2004 har dygnet blivit av med typ 8,6 mikrosekunder. Ni förstår, fortsätter det så här får vi lov att gå ner i arbetstid. Jag tänker inte jobba alla dygnets timmar, det lovar jag!

Jag undrar bara, om dygnet blir kortare för att jorden roterar fortare, men inte året då jorden inte snurrar snabbare runt solen, får vi flera dagar per år då? Jag vet en och annan som skulle välkomna en åttadagarsvecka (jag föreslår en till helgdag), så om man kan trycka ihop dygnen lite och därmed få fler kan det ändå vara ok, eller hur?

En till fundering: Kan det här vara orsaken till att människor som inte har någon kontakt med yttervärlden går in i en 25-timmarsrytm? (Det har jag läst någonstans för länge sen att man gör om man inte får se om det är ljust eller mörkt ute.) Hade dygnet 25 timmar när evolutionen skapade oss?

Hur många dagar hade året då?

Knepigt!

Kommentera

