Rosa + blått = lila?

I en färsk enkätundersökning bland nära 600 medlemmar i internetforumet Passagen svarade exempelvis 57 procent att de inte ville att deras barn ska gå i en förskola som arbetar med jämställdhet. Bara 30 procent svarade att de vill det.”

Jämställdhet är demokrati

Jag kan inte tro det är sant! 57% vill inte att deras barn ska gå i en förskola som arbetar med jämställdhet!

Nu vet jag i ärlighetens namn inte hur frågan är ställd, men jag skulle ha lättare att förstå om 57% inte brydde sig om vilket istället för att, som det låter, aktivt välja bort en så viktig demokratifråga.

Jag struntar i färger. Jag skiter fullständigt i om barn, ungdomar eller vuxna följer ”traditionella könsmönster” eller inte, så länge inte det påverkar rättigheter, löner eller maktförhållanden. Jag har nog haft tur, för jag har aldrig i hela mitt liv upplevt att jag har hindrats av mitt kön. Jag har inte valt något med min könstillhörighet som en faktor, jag har bara gått på intresse och praktiska möjligheter.

Det jag önskar mest i livet för mina barn är just det – att få välja väg efter vad de vill och inget annat. Om de kan få en uppfattning om att det är möjligt redan som små – så mycket bättre!

2 reaktioner på ”Rosa + blått = lila?

  1. Jag har – då och då – upplevt att det funnits begränsningar eller orättvisor pga kön. Inte så att jag rullat runt och spelat död för det. Jag säger emot, bara. Som ”tjejer kan inte bli chefer”-uttalanden eller sexualiserade elakheter. (Alltså saker som jag vet är beroende på kön och inte bara för att just jag råkar vara en jobbig typ.)

    Jag hade liksom hoppats att förskolor och skolor skulle jobba med människovärde, demokrati och rättvisa i grunden i alla sina metoder… Men jag är nog inte bland de 57 %-en…

    1. De är så illa tvugna enligt läroplanen att jobba med det, men det anges inte hur eller hur mycket. Det största problemet är nog inte personalens åsikter utan hur man behandlar pojkar och flickor omedvetet. Det är dock något för personalen att klura på, inget som föräldrarna kan välja bort, tack och lov.

Kommentera

