Söta våfflor

Förskolan där mina barn går bjuder inte på sötsaker. När någon fyller år firar de med fruktsallad och extra uppmärksamhet mot födelsedagsbarnet, krona på huvudet och flagga vid tallriken och sånt. När det är påsk har de inte godis i ägget utan vindruvor eller något annat gott.

Det tycker jag generellt är bra. Inte för att jag skulle tycka illa om att de fick en glass ibland eller så, men det blir i alla fall så mycket fokus på sötsaker hemma, lördagsgodis, fredagsmys, tårta och kakor på födelsedagskalas, bullar hos mormor… Det är väl bra då att visa att man kan ha jätteroligt på andra sätt än bara genom att äta onyttigheter.

Däremot tycker jag väl att de drog principen lite väl långt när argumentet mot våfflor på våffeldagen var att de är för söta. Jag tycker att det är bra att de inte äter våfflor eftersom de är så näringsfattiga och barnen riskerar att bli jättetrötta framåt eftermiddagen på våffeldiet, men söta? Mjöl, mjölk, ägg, bakpulver? Lite sylt är väl ändå ok, eller?

En annan bra sak med att de inte äter våfflor på förskolan är att vi i alla fall ska äta det på lördag. Mums!

En reaktion på ”Söta våfflor

  1. De kunde väl i så fall köra på (osötad) grädde och färska bär eller frukt. Den där fruktsmoothien jag brukar göra innehåller inget tillsatt socker alls, och kunde säkert funka som sylt. Nåja. ”Sötsaker kan man äta hemma” är väl en bra attityd iofs. Men mat-traditioner är ju lite av allmänbildning också. (Wow, soon going SD on all’o’ya! ;-))

Kommentera

