Kärleken till ett skiljetecken

;

Smaka på ordet, semikolon.

Använder du det ofta? I så fall kan jag slå vad om att du antingen inte använder det rätt, skriver väldigt jobbiga texter eller är ett geni.

Jag blir glad när jag inser att jag kommer att kunna använda ett semikolon i en text jag skriver; det känns liksom varmt i själen.

Ni som inte har förstått tjusningen i att veta vad ett semikolon egentligen är till för (ett uppehåll i texten som är starkare än ett komma men svagare än en punkt) och känslan i att kunna använda det korrekt, er har jag stora mängder empati för. Till oss andra, vi som mår bra av känslan av att vi behärskar semikolonets användning: vi vet vilka vi är…

6 reaktioner på ”Kärleken till ett skiljetecken

    1. Hoppsan hoppsan, där slog min avsikt fel.
      Jag ville poängtera hur bra det känns att hitta rätt tillfälle för ; för att uppmuntra fler att göra det ju…

    1. Givetvis!
      Jag kan hålla med om att exemplet ovan är en aning skakigt, men med lite god vilja (och borttagande av ordet ”liksom”) skulle man kunna godkänna båda satserna som huvudsatser. Men rätt ska ju vara rätt, så det är bra att detta nu är påpekat!

Kommentera

