Manligt?!

”Man broderade 9999 pärlor på en brudklänning åt sin blivande fru” fick precis den sarkastiska kommentaren ”manligt!” av Sofia i Rix morgonzoo.

Jag gillar det mesta hon säger, men där missade hon poängen helt. Jag skulle ha blivit överlycklig av en sådan grej, precis som jag blir när min man hämtar saft åt mig när jag målar eller gör något annat omtänksamt. Det manligaste jag vet är nämligen just omtänksamhet.

Historiskt/biologiskt borde det väl vara så, mannens traditionella roll är väl att ta hand om sin familj? Att visa omtanke? Det är i alla fall vad jag går igång mest på.

En reaktion på ”Manligt?!

  1. Jo men visst, jag bygger också min mansbild på omtänksamma män…. och underligt nog mitt kvinnoideal på omtänksamma kvinnor… (likhetsfeminist, vem jag?). Fast grejen att frivilligt ta på sig ett jättelikt projekt som kräver noggranhet, envishet och strategi… det tycker jag mig då och då träffa på i vår familj här och där, och kanske till och med i lite fler instanser hos de med externa genitalier, inte för att jag därmed vill begränsa möjligheterna för kvinnor för dylik verksamhet. (Det är inte så stor skillnad på broderi och programmering, egentligen…)

Kommentera

