Att säga vad man tycker

Igår natt, strax före stängningsdags, satt jag på en barstol och snackade lite med en nisse jag aldrig träffat förut. En sån där som skryter om att han säger vad han tycker. Han sågade moderaternas sjukförsäkringspolitik (inget nytt, revolutionerande eller ens politiskt inkorrekt) och hann få in ungefär tio ”jag säger vad jag tycker” i samtalet. Vi pratade i kanske fem minuter.

Vad är det med folk som skryter med att de säger vad de tycker? De är stolta över att andra människor ledsnar på deras rättframma och gåpåiga sätt. De tycker att det är deras rättighet och skyldighet att i alla lägen, utan att ens vara ombedd, högt deklarera vad de tycker, oavsett om de sårar någon eller inte, oavsett om deras åsikt är relevant eller inte.

(Min barbekantskap var i det läget ganska harmlös, det han tyckte var knappast sårande eller konstigt. Det hade varit värre om han hade tyckt att det var rätt åt de lata idioterna som inte ids arbeta fast de är sjuka, eller om han tyckt att jag var ett töntigt mähä som inte hade på stolen bredvid honom att göra. Fast av någon anledning undrar jag om han hade sagt det om han tyckt det…)

Visst ska man säga vad man tycker om någon frågar efter ens åsikt, men man kan göra det med stil och finess. Om ingen har frågat håller man käften om man inte har något positivt att säga. (Detta gäller givetvis inte om man ser någon göra dumheter som förstör eller skadar, men där får man ju bedöma om man ska ge sig in i situationen och säga till av andra skäl.)

Att alltid säga rakt ut vad man tycker är inget att skryta om, tycker jag. Därför sa jag inte det till nissen på barstolen igår natt. Det hade inte gjort någon skillnad.

*******************

Uppdaterat: Nu kommer jag ihåg att denna mästertyckare som jag träffade inte ville säga sitt namn. Av någon anledning hälsade vi med ett handslag, jag presenterade mig, men fick fråga om hans namn. Det han uppgav var nog inte det hans mamma och pappa gav honom som liten.

Det är lätt att stå och skälla bakom ett staket…

Kommentera

