Reload, eller konsten att tänka om

Det är intressant att ha två ”jobb”. Nåväl, ett jobb och en praktikplats, men ändå. Många dagar under den här vårterminen har jag börjat med sex timmar på förskola, för att efter det fortsätta med tre timmar på färghandel. Lite lika, men mest olika. Likheten ligger väl i att båda yrkena kräver lyhördhet gentemot andra människor, men målgrupperna för min omtanke skiljer sig åt rätt så markant.

Så, hur ställa om mellan de två skilda världarna?

Jag tar en promenad. Mest av logistiska skäl, men det har visat sig vara väldigt viktigt för mitt välbefinnande att få den där knappa halvtimmen mellan uppdragen. Första biten av vägen är jag fortfarande kvar i förskolevärlden, efter en stund är jag i min egen värld och när jag börjar närma mig färgaffären går jag in i kundtänkandet. Praktiskt och nödvändigt.

Jag undrar om inte fler skulle ha nytta av detta ibland. (Det finns fördelar med att ha en bit att åka till jobbet eller skolan, helst kommunalt så man slipper tänka på trafiken.) Människor stressar från det ena till det andra, redan i unga år. (När jag gick i mellanstadiet hade jag fem olika aktiviteter i veckan. Jeeez!) Det kanske inte är så dumt att ha en overksam halvtimme ibland, bara för att ”starta om”…

Kommentera

