Ella: ingenjör, författare eller artist?

Åhhh, hon ska bli ingenjör!

Jag sa det på skoj när min dotter som ettåring satt och försökte trycka ihop två legobitar. När hon som tvååring satt och skrev på min dator (med lite assistans) skulle hon såklart bli författare. Men tro mig, det var inget jag tänkte på när vi valde hennes namn. Våra faktorer var:

1. Passar det?

2. Passar det?

3. Passar det?

4. Går det att uttala på engelska?

5. Är det lagom kort, så att det inte tar en evighet att säga, alternativt alltid blir förkortat till något annat?

Det finns föräldrar som tänker längre: http://www.dn.se/nyheter/sverige/henry–ett-namn-for-nobelpristagare

Man kan tycka så här i efterhand att vi kanske skulle ha valt ett namn som Rhianna eller Keira och därmed gett henne större möjligheter till en internationell artistkarriär. (Fast när jag tänker efter har hon ju en namne som hade en högst betydande internationell artistkarriär.)

Jag har alltid undrat över folk som döper sina barn till det mest udda de kan komma på bara för att det är udda. Gör de det för barnens skull, för att de tror att barn gärna sticker ut från mängden? Jag tvivlar… Jag tror också att Henry tar nobelpris och Calista blir skådis för att de växer upp i miljöer där man har vissa värderingar och förväntningar, och kanske också en viss smak vad gäller namn.

Kommentera

