Fler argument mot TV-spel

Nej då, jag är ingen rabiat teknikmotståndare. TV-spel är säkert jättekul. Det var det i alla fall när jag var liten och vi hade en riktig klassiker:

Ack, Super Mario II, Agent X och Y, Track and field in Barcelona…

Sen dess har jag inte känt något behov av en spelkonsol. Jag är ingen gamer, tycker att Dairy Dash på datorn är kul, men förstår mig inte på alla konstiga strategi- och actionspel.

Jag antar att mina barn kommer att börja tjata vad det lider, precis som vi gjorde när vi var små. Jag har bara ett par invändningar.

Framför allt för att det är så himla dyrt. Gaaah vad såna prylar kostar, både konsolen och spelen.

Nu har jag fått en invändning till, framför allt eftersom vi bor i ett gammalt torrt trähus: lägenhetsbrand började i spelkonsol

3 reaktioner på ”Fler argument mot TV-spel

  1. Carina

    Jag har sett det på samma sätt men har så sakteliga ändrat inställning till TV-spelen. Jag ser dem numera som dagens version av våra gamla hederliga sällskapsspel. En träning av socialt samspel, förhandlande, kompromissande och annat som krävs av en i livet. Men jag håller med om prislappen. Monopol är inte lika dyrt men inte heller lika uppskattat. 🙂

  2. Fia

    Håller med föregående talare. TV-spel är bra. Det utvecklar kunskaper. Problemet just nu tycker jag bara är att forskningen idag inriktar sig på vad tv-spel INTE utvecklar (som läsförmåga). Men nånting måste ju ungarna lära sig, Vad då?? Ber att få rekommendera min kursare som skriver sin uppsats om Guitar Hero och musikundervisning. Snart publicerad.

  3. Jag är säker på att man lär sig massor av tv-spel, och så fort mina barn börjat få veckopeng och sparar den får de gärna köpa vad de vill! 😉

    TV-spel utvecklar kanske inte läsförmågan så mycket, men det gör inte studsmattan heller, och en sån har vi, det är ju så bra träning för balans och motorik…

Kommentera

