Lite politik igen: det röda facket

Thomas Bodströms nya bok väcker lite uppmärksamhet. Som vanligt är det personangreppen som ”alla” skriver om: vem sa vad om vem och hur, när och varför. Inte konstigt att så få orkar engagera sig i partierna.

Själv har jag snappat upp en detalj som jag tycker är intressant och där hr Bodström slår huvudet på spiken, nämligen frågan om partiet♥facket.

Bodström argumenterar för att partiet måste förändras, att det är bråttom om det inte ska implodera. Han vill klippa banden med LO och byta namn till enbart Socialdemokratiska partiet, så att det kan bli slut på allt sentimentalt prat om ”partiet” och ”kamrater” som påminner om de gamla öststaterna. (dn.se)

Det här har jag tyckt ända sen jag första gången blev medlem i Handels, LO-förbundet för butiksanställda, och fick deras medlemstidning och diverse utskick. Varför skulle jag vara intresserad av socialdemokratiska kurser och socialdemokratiska angelägenheter bara för att jag råkade jobba i kassan på en brädgård? Vissa aktiviteter facket erbjöd krävde medlemsskap i SAP. Då har situationen ändå förbättrats, jag blev inte tvångsansluten till sossarna när jag gick med i facket, som man blev förr i tiden.

Ja, jag kan historien, jag vet varför LO och SAP har så starka kopplingar. Jag förstår bara inte att de inte själva kan se att det är dags att bryta banden. Jag vill inte bli uppringd av någon från mitt fackförbund före ett riksdagsval för att få veta vad jag ”borde” rösta på. Jag vill inte att min fackavgift ska gå till ett enskilt riksdagspartis kampanjarbete. Varför hade LO en valstuga på Storgatan, de ställer väl inte upp i valet?

Så länge jag inte kan välja fritt vilket fackförbund jag ska vara medlem i ska facken vara politiskt obundna och ta hand om sina medlemmars rätt i arbetslivet, inget annat. Så det så!

Kommentera

