Av princip

Det har sina sidor att jobba i ett serviceyrke. En av dem är att jag har starka uppfattningar om hur man beter sig, både som professionell och som kund. Är man kund är det till exempel ingen bra idé att skrika och skälla när man är missnöjd, även om man har rätt i att butiken/restaurangen/younameit har gjort fel. Säger du till artigt och sansat kommer personalen att hjälpa dig så mycket de bara kan. Om inte – då är det dags att bli arg.

Idag gjorde jag, tillsammans med min man, något jag inte gjort förut. Vi reste oss och gick från en restaurang. Nej, ingen springnota, vi hade nämligen inte ens fått beställa. Det gick omkring servitriser i lokalen, men ingen av dem hade så mycket tittat åt vårat håll på över en kvart, fast vi uppenbart var klara att beställa. De lallade omkring och torkade bord och sånt istället.

Det var ingen som verkade ta notis om att vi gick heller, så det var uppenbarligen rätt beslut.

Restaurangen vi gick till istället hade bara en anställd på plats för tillfället, men hon var hos oss inom en minut när hon såg att vi ville något och var väldigt trevlig. Bra byte!

4 reaktioner på ”Av princip

  1. Så rätt, så rätt. Jag stör mig högeligen på åsikten att en måste skälla för att få det en vill. Måste en inte alls, man kommer SÅ mycket längre på att bara vara artig och trevlig.

    Kan inte låta bli att önska att ni huggit tag i någon innan ni gick, bara för att tala om att de nu missat er. Ah well. 🙂

  2. Det var den amerikansk/italienska restaurangen vid maren, som för övrigt är en favorit fortfarande efter flera års god mat och bra service. Jag räknar idag som ett undantagsfall. Alla kan ha en dålig dag…

    De märkte nog att vi gått när de hittade ett tomt bord med två menyer och framlagda bestick. Moahaha!

Kommentera

