Svårare att ge blod

Jag är blodgivare, även om jag har varit dålig på att gå till blodcentralen det senaste året. Jag lyckades hitta ett tillfälle när jag både hade tid och varit fullt frisk en längre period för bara ett par veckor sen. Före det var jag senast och lämnade i augusti. Pinsamt…

Nu har det kommit nya regler, som säger att man inte får lämna blod på ett år om man har haft sex med någon som har piercat sig, tatuerat sig eller på annat sätt utsatts för risk för blodsmitta. TV4-nyeterna, Helsingsborgs Dagblad, geblod.nu. Däremot framgår det inte, inte ens på geblod.nu, om den som har piercat eller tatuerat sig får 6 eller 12 månaders karens. Man kan väl tänka sig, även fast den gamla regeln 6 månader fortfarande står på geblod.nu (uppdaterad senast 28 feb), att det numer är 12 månader även för den som faktiskt utsatts för risken.

Det är såklart superviktigt med patientsäkerhet. Jag bara undrar, hur många mottagare av donerat blot har smittats av Hepatit B eller C i Sverige? Inte många, eftersom allt blodgivarblod testas, enligt smittskyddsinstitutet. Att det inte finns blod att tillgå är väl ändå ett större hot mot patientsäkerheten? Om jag får för mig att tatuera mig förlorar blodcentralen sju påsar blod, då det är vad min man och jag tillsammans får lämna på ett år.

Med tanke på hur många som tatuerar sig nuförtiden blir det nog många påsar färre varje år, för att inte tala om hur svårt det blir att rekrytera unga med ett mer varierat sexliv. Man kanske inte tänker på att fråga om tidpunkten för raggets senaste gaddning, så istället för en karens på tre månader blir det 12.

Många människor är beroende av donerat blod, så är du mellan 18 och 60 år, väger över 50 kilo och inte är nytatuerad, gå till närmaste blodcentral. Du kan rädda liv, får gratis fika och en present. Bra deal, om du frågar mig!

4 reaktioner på ”Svårare att ge blod

    1. Det var spruträdsla som hindrade mig i många år. Den gick över efter att jag varit gravid och genomgått en massa provtagningar, men den metoden kanske inte funkar för dig 😉

      Jag kan ju i alla fall berätta att även om de använder tjocka kanyler så är de väldigt välslipade och personalen är väldigt duktiga på att sticka (de gör ju inte annat hela dagarna) så det lilla sticket känns såklart, men inte mer.

      Säg bara: ”Jag kan ge blod, jag är inte rädd, jag kan ge blod, jag är inte rädd…”!

Kommentera

