Sommartecken

Man hör så mycket om vårtecken varje vår, men jag bli ännu gladare för sommartecken. Det som visar att det är sommar på riktigt och inte någon halvmesyr till vår. Det finns nämligen bara en anledning till att gilla våren; den visar att sommaren snart är här. I övrigt så är våren relativt kall, blåsig och urrig. Man vet inte vad man ska sätta på sig på morgonen, för det kommer garanterat inte att vara samma temperatur och väderlek på eftermiddagen.

Tacka vet jag sommaren, och mina favoritsommartecken:

  • Gräsklippning (doften av det, inte så mycket själva arbetet).
  • Utebadning.
  • Inga ytterkläder.
  • Färskpotatis och jordgubbar (båda svenska).
  • Grillad färsk majs.
  • Syrrans födelsedag med tillhörande jordgubbstårta.
Ett annat tydligt, personligt, sommartecken är den stora kontrasten mellan arbete och fritid. Numer ägnar jag skolterminerna åt att jobba lite lagom och plugga lite grann eller mycket, beroende på kurs och inlämningar. Jag har aldrig långa intensiva arbetsdagar, men jag är heller aldrig riktigt ledig. Nu när terminen är slut har jag antingen semester eller jobbar heltid, sådär som de flesta vanliga människor. Det känns bra, men jättekonstigt!
2 reaktioner på ”Sommartecken

Kommentera

