Naturligt?

Var går gränsen mellan naturligt och syntetiskt?

Ska man hårddra resonemanget kan man säga att allt är naturligt, eftersom allt kommer från mamma Jorden. Man kan också säga att det mesta är konstgjort, eftersom nästan allt processas på något sätt innan vi människor konsumerar det.

Jag köpte lite fodertyg i acetat härom dagen och fick då veta att det var ett naturmaterial. Jag blev lite nyfiken, googlade lite, klickade på några länkar på wikipedia och hittade information om processen för att ta fram detta naturmaterial. Det var intressant.

Acetat är förvisso ett naturmaterial i det avseendet att fibrerna ursprungligen kommer från cellulosa (trä), ofta från gran. De flisas, kokas i nån kemikalie, molekylerna ombildas, de trycks ut i strängar och tvinnas ihop igen. Mycket naturligt!

(Jag räknar det hur som helst som ett naturmaterial då jag använde det till att fodra lillasysters medeltidsklänning med. (Jag vet, det började framställas på 1800-talet.) Förlåt förlåt förlåt alla renläriga medeltidsfreakar, men jag gjorde det för att undvika äkta medeltida eksem av det relativt grova linnet.)

4 reaktioner på ”Naturligt?

  1. Naturligt är ett av mina o-favorit-ord (”least favourite”, svengelska-hjärna vid tangenterna)
    Det har liksom en liten varningsflagga av präktighet och bakåtsträvande romantik och uteslutande normifiering på sig. Och så är det lite luddigt i kanterna, som sagt. Men en sommardag vilket årtionde som helst nu kan jag kanske sluta fred med det.

    1. Jag har svårt för att det används som slagord; naturligt = bra/nyttigt/som det ska vara. Så är det säkert i många fall, men inte i alla fall…

  2. Karin Jul

    Jag, som ändå är lite av en fiber-geek, hade ingen aning om att acetat var cellulusa-fibrer. Däremot att viscose & modal var det. Det är intressant, för min personliga upplevelse är att viscose och modal andas som bomull, medan acetat inte gör det utan har mer plastpåse-känsla. Fast det är kanske skillnaden mellan Cellulosa och Cellulosa-acetat?

    I väldigt många andra sammanhang så har jag svårt för marknadsföringsknep av typen ”naturligt”, ”helt utan kemikalier” o dyl, men mångårig erfarenhet säger att det är bortkastad tid att sticka en tröja eller sy ett plagg i ren syntet. Ett acrylgarn kan se aldrig så trevligt ut som nystan, men börjar noppa sig innan du är färdig med tröjan. Dessutom är den kall när du fryser och varm när du svettas. Låt dig inte luras av att acrylgarnet är billigast, tänk på all tid du lägger ner på att sticka! Stick-garn skall vara i naturfiber (och dit räknar jag viscose och andra regenat-fibrer) med endast liten inblandning av syntet, t ex blir ett ullgarn hållbarare med ca 25% inblandning av polyester utan att kvaliteten i övrigt försämras (ullgarn avsett för t ex sockor har i princip alltid 25% polyester).

    Ja, men jag sa ju att jag var en fiber-geek!

    1. Fiber-geek indeed, tack för lektionen! 🙂

      Jag vet väldigt lite om fibrer, förutom att jag vet att jag inte känner mig svettig i min linneskjorta…
      Jag bad om foder och fick acetat, hoppas att lilltjejen inte blir plaskblöt!

Kommentera

