Om blommor och kottar

Min telefonwidget upplyser mig om att idag är ”de vilda blommornas dag”. Jag önskar att jag sett det tidigare, så hade jag kunnat gå ut och plocka en bukett. Eller fira genom att låta de vilda blommorna få stå kvar på sina platser, glädja fler och fröa av sig till nya vilda blommor nästa år.

Vet ni förresten varför blommor har sina färger? Fråga vilken 4/5-åring som helst så får ni veta svaret; för att vi ska tycka att de är fina! (Precis som att granen har kottar för att ekorrarna ska få mat.)

Kommentera

