Kärlek är tillit är kärlek

Mitt i bröllopssäsongen (jag är inte bjuden på ett enda )-: ) tänkte jag ge min syn på vad kärlek är. Ambitiöst, eller hur?

Kärlek är tillit.

Kärlek är förtroende.

Kärlek är modet att göra sig fullständigt sårbar för en annan människa och att våga lita helt och hållet på honom eller henne.

Det är inte lätt, så klart. Man kan ju aldrig veta. En människa kan lätt visa sig kapabel till elakhet, svek, otrohet med mera (därmed inte sagt att denne kommer att göra om det), men det är svårt att bevisa att man aldrig kommer att göra någon annan illa. Inte ens någon som har levt ett långt liv i godhet har bevisat något, om man ska vara krass, denne kanske bara hann dö innan de illvilliga planerna sattes i verket.

Så hur ska man våga ta det där stora steget och lägga hela sitt välbefinnande och sin sårbarhet i någon annans vård?

Mod. Man kan ju inte veta. Om man kunde veta, och därmed inte behövde tro, skulle det inte vara kärlek.

Kärlek är modet att våga tro på det man inte vet.

Större mod för varje gång man blivit sårad. Större mod att göra det igen.

********************

Jag har ett tips för hur man gör det lättare för sig! Se där, det finns lite hopp trots allt:

Man ser till att inte svika andras förtroende och kärlek. Den enda människa jag vet allt om är jag själv. (I det här fallet är jag själv det enda statistiska urvalet som finns att tillgå.) Om jag vet att andra kan lita på mig, då vet jag att det finns åtminstone en människa på jorden som är pålitlig. Om det finns en, då finns det förmodligen fler. Om jag inte kan förvalta ett förtroende, om jag inte kan vara trogen, hur ska jag kunna förvänta mig det av andra?

Det här kan låta lite hårt mot dem som redan har svikit ett förtroende någon gång i sitt liv. Det är inte meningen, jag vill inte döma någon på livstid. Har man ambition och vilja att lyckas förtjänar man en chans till. Det kräver ännu mera kärlek…

3 reaktioner på ”Kärlek är tillit är kärlek

  1. Pingback: Romantik = omtanke « peacelovescience

Kommentera

