Medmänsklig långdistans

Gå genom Sverige för hjärt-lungfonden. Kör åkgräsklippare för unicef. Cykla till Spanien för klimatforskningen. Eller åk longboard för barncancerfonden.

Det är ett märkligt fenomen det där. Att på något besvärligt sätt förflytta sig långt för att samla pengar till något gott ändamål. Jag brukar ha svårt att se sambandet; vad har longboardåkning mellan två stora svenska städer med cancer hos barn att göra, mer exakt? Eftersom det borde finnas många andra sätt att samla pengar till goda ändamål tror jag ändå att det görs av sådana människor som gärna vill utmana sig med någon strapats, och liksom i efterhand kommer på att de kan passa på att samla pengar, för då verkar det samtidigt så ädelt och självuppoffrande.

Jag kan tycka att man inte behöver en ursäkt för att åka trehjuling från Mariestad till Kebnekaise, men det är klart, jag tänker inte heller gnälla på att det samlas pengar till behjärtansvärda saker. Jag ställer mig bara lite undrande till fenomenet och funderar på när det ska sprida sig till andra verksamheter. Gå ut med hunden för närmiljön. Hämta på dagis för världsfreden. Gå och lägg dig för kärleken. Typ.

En reaktion på ”Medmänsklig långdistans

  1. Maria Ovesson

    I många länder är det vanligt att man om man vill samla pengar till något behjärtansvärt hittar på en aktivitet och sedan får folk/företag att skänka pengar om man genomför aktiviteten.

Kommentera

