Svårt att hitta vitt guld

Läste i lokalblaskan idag om att det är svårt att hitta bröstmjölksdonatorer (samma text finns här). Det är en ständig jakt efter ”det vita guldet”.

Skulle problemet kanske kunna vara ett informationsproblem? Jag har två barn som jag har ammat mer eller mindre helt i flera månader. Ingen, vare sig på BB eller på BVC har så mycket som andats att det skulle vara bra att donera lite mjölk till bättre behövande. Jag är inte främmande för detta, jag donerar ju blod, så varför inte mjölk? Jag hade mer mjölk än vad Storebror behövde när han var bebis, så jag hade lätt kunnat bidra med några liter, om jag bara hade vetat.

Ett förslag: smyg ner ett informationsblad om detta i högen med andra informationsblad man får med sig från MVC, BB och BVC. Man behöver inte ens fråga mammorna verbalt, sprid bara informationen och se vad som händer. För mig är det inte längre aktuellt, men det finns säkert fler som gärna hjälper till, bara man får veta att det behövs.

Kommentera

