Att bemöta individer

Jag jobbar i ett serviceyrke och träffar på många olika sorters människor varje dag. Det är en av de saker som gör mitt jobb intressant.

Härom dagen kom det in en person som fick mig att tänka till, för det var en speciell person. Denne var uppenbarligen både kompetent och väldigt trevlig, men hade bland annat en talstörning som genast utpekade bäraren som … speciell.

Min tanke efter mötet var att jag hoppades att jag behandlade kunden likadant som alla andra kunder. Fail.

Jag ska naturligtvis inte behandla någon alls likadant som alla andra. Jag pratar inte på exakt samma sätt med alla, vare sig på jobbet eller privat. Ingen är ju precis likadan som alla andra. Istället hoppas, och tror, jag att mitt bemötande höll samma grad av professionalism och vänlighet som vanligt. Mer än så är svårt att åstadkomma…

En reaktion på ”Att bemöta individer

  1. Jösses, ja. Det är en utmaning att hitta rätt… tonläge, humornivå, servicenivå, personlighetsnivå, med varje enskild kund.
    Med det sagt, jag som nästan stammar själv har ursvårt att inte bli överpedagogisk med svåra stammare som jag möter i jobbet. Hallå, de är inte dumma… Borde jag ju veta. Fail på det, alltför ofta.

Kommentera

