Moraliskt dilemma: född fri

Jag satt och kollade på Animal Planet härom dagen. Det var ett program om engelska vilddjursräddare. De vill inte bråka med balansen i naturlivet, bara återställa lite av det människan gör mot de vilda djuren.

De hade fått in en ekorre som brutit svansen. Problemet var inte att ta hand om djuret, problemet var om ekorren skulle klara sig bra med en halv svans.

Nu till min fundering. Vi leker med tanken att de kommer fram till att detta i övrigt friska djur inte klarar ett liv i det vilda utan svans. Vad är det rätta att göra?

1. Släppa ut ekorren ändå och låta naturen ha sin gång.
2. Behålla ekorren i fångenskap, helst i en stor, men skyddad, inhägnad.
3. Avliva ekorren skonsamt.

Jag vet inte riktigt. Åsikt på det?

2 reaktioner på ”Moraliskt dilemma: född fri

  1. Susanne

    Jag skulle lämnat ekorren till skansen eller till annan djur organisation. Har själv en ekorre som tappat svansen utanför på tomten och han hoppas runt för fullt med de andra ekorrarna. Jag ger dem äppelhalvor och hasselnötter nu när det är kallt och svanslös är där och smaskar.
    Hälsn
    Susanne

Kommentera

