Min älskling!

Min dotter, tre och ett halvt år, har på barns vis fått mig att inse hur jag brukar tilltala henne.

Hon har en ny lek som går ut på att natta någon. Det kan till exempel vara hennes favoritgosedjur, Hello Kitty (jag veeet!), eller mig hon vill natta. Det kan också vara ett gosedjur som nattar ett annat.

När hon vill leka nattningsleken säger hon: ”nu ska du vara älskling och jag mamma”. Sen när hon har nattat färdigt mig (genom att dra en filt över mig och läsa en saga, vilket hon gör genom att hämta en vuxenbok och läsa sidnumren) vill hon så klart byta roller. ”Nu ska du vara mamma och jag älskling!”

Hon ser alltså barnet, den som nattas, sig själv, som ”älskling”.

Jag är rätt nöjd med det.

Tyvärr är det inte alla barn som är älsklingar. Titta in hos exempelvis unicef och se vad du kan göra!

 

Kommentera

