Äpplen och päron, eller skola och religion

image

Varför säger rubriken ”avslutning” när artikeln säger ”luciafirande”?

Jag är en inbiten motståndare till kyrkliga avslutningar, då avslutningar inte har med religion att göra och kyrkan ska vara valfri.

Lucia är däremot en religiös högtid som hör hemma i kyrkan. Vill man inte gå på luciafirandet förutsätter jag att man får avstå, oavsett om firandet sker i kyrkan eller matsalen.

Skilj på äpplen och päron nu, snälla!

En reaktion på ”Äpplen och päron, eller skola och religion

  1. Men så märkligt. Jag fick fundera en lång stund innan jag kunde hålla med om att Lucia skulle vara en religiös högtid. Så ytterligt märkligt…

    Så, jag håller med dig. Till slut. 🙂 Skilj på det religiösa firandet, som måste få vara valfritt, och de vanliga oreligiösa avslutningarna.

Kommentera

