Back to the States

För ett år sedan tävlade jag med min kör Rönninge Show Chorus i de internationella mästerskapen, VM om du vill, i barbershopsång i Honolulu, Hawaii. (Det går att läsa om här)

Vi vann.
Vi vann stort.
Vi blev barbershopvärldens rockstjärnor.

Nu är vi tillbaka, för de avgående världsmästarna får alltid sjunga en sista gång som regerande mästare mellan körernas semifinal och final. Dessutom förväntas de hålla en master class om hur de lyckades ta sig till toppen. Det är vad vi ska göra den här veckan.

De avgående mästarna förväntas visserligen inte sjunga på en konsert sent på kvällen dagen innan konventet, hålla en klass tillsammans med en annan kör två dagar innan konventet eller sätta upp en egen show på Carnegie Hall tre dagar före konventet. Det har vi bara gjort ändå.

20141104-015047.jpg
I Carnegie Hall, sista repet före första ombytet

Några har frågat hur vi orkar med allt.
Jag har svarat att vi är duktiga på att slappna av när vi får chansen.
Oftast stämmer det. Just nu är klockan 01:55 och jag skriver hellre än sover, men ibland är artistlivet hårt. Idag har jag missat två chanser till skypeande med min familj med små marginaler. Igår missade jag också en chans. Det sliter lite, även om jag vet att de har det bra. Puss på er!

Imorgon fortsätter det inte så glamourösa artistlivet med arbetet att stoppa ca 130×2 papperslappar i plastfickor för att sedan sortera dem i någon genomtänkt ordning för enkel distribution till alla körmedlemmar. Dags att sova nu alltså.

Kommentera

