Krenelering

den övre delen av en försvarsmur utformad med tinnar och mellanrum som användes som skottöppningar i äldre tiders borgar och försvarsanläggningar. Krenelering förekommer också som ren dekoration inom den romantiska arkitekturen

– Wikipedia

Om du någon gång ritat en borg eller ett slott har du nog ritat krenelerade murar. Klassiskt. Detta regelbundna mönster används ofta som dekoration på mer eller mindre korrekta återskapningar av medeltida kläder. Detta mönster syns också ofta på medeltidsinspirerade tält, även om källmaterialet för detta verkar vara mycket skralt, snarare verkar tält ha varit målade.

paviljong och mur
1300-talsillustration (Romance of Alexander) av dekormålat tält. I bakgrunden kan krenelerade slottsmurar anas.

Eftersom jag håller på med en historiskt inspirerad paviljong, främst tänkt att användas hemma och på lajv, följer jag glatt det vedertagna uttrycket för ”medeltid” och gör krenelerade kanter på paviljongens tak.

Detta är roligt och fint, men ger en hel del extrajobb. Till att börja med funderade jag länge på hur jag skulle lösa kanterna. Skulle jag fålla det tjocka stela tyget, fodra det med något eller bara sicksacka kanterna? Lösningen kom med den lokala tygbutikens realåda med sytråd. För 10:- köpte jag två rullar tråd i helt perfekt färg och kunde sicksacka kanterna synligt men nästan osynligt!
Dags att klippa. Fast först rita ut mönstret.

IMG_1423

IMG_1425

 

skissDet är ett himla jobb att sicksacka åtta meter krenelerad kant, många vändningar blir det! Det är förmodligen det första jag syr som jag inte gör klart allt i ett moment samma dag 🙂

Nu börjar det bli dags att sy ihop delarna: väggarna, kreneleringen och taket. Dags alltså att fundera på bästa sättet. Jag lutar åt att sy fast kreneleringen på väggarna först och sen sy fast taket utanpå, typ så här:

Jag funderar på om det går att klara sig utan den sömmen som går genom alla lager tyg. Den sys hursomhelst sist, så det är ju bara att prova. Går det så går det, det vore väldigt bra!

Fortsättning följer!

 

Kommentera

