Stommen börjar ta form

Påsklov betyder uteaktiviteter för många. För mig blev det lite snickeriarbete med stommen. Detta började med att jag inte hittade mitt ekernav, varför jag fick göra ett nytt. När det var klart (och mycket snyggare än det förra) hittade jag det förra sittande på unglönnen jag hittills har använt som mittstolpe. Nåväl, det var lika bra att ha ett bättre. Dessutom gick det fortare eftersom jag kom på ett enkelt sätt att göra en åttkant av en kvadrat. Undrar när jag får användning för den kunskapen nästa gång…?

Igår var jag på makens arbetsplats och skaffade ekrar och borr för ekerhålen. Dessa beslut – 15 eller 21 mm rundstav? 16 eller 18 mm borr? Det blev den tunnare rundstaven och båda borrarna. Det är ju så svårt att ögonmåtta och bedöma.

IMG_1420

Att borra var lite av ett äventyr. Den smalare borren visade sig vara i perfekt storlek, men mitt första provborrande slutade inte så bra. Träet sprack och borren satt i princip fast. Det löste jag med att tvinga fast navet i en lastpall och backa borren för att få loss den. Alltid prova först!

Jag vet inte exakt hur långa ekrarna ska vara, så jag har gjort dem lite i överkant, 1 meter långa. Jag tänker att det är relativt enkelt att korta dem lite när jag har tältduken klar och kan prova. Ella assisterade mig med olika saker, bland annat att hålla i mittstolpen så jag fick ta ett par steg bakåt och titta på bygget. Att hon har sin lajvmantel i vadmal på sig höjde bara stämningen 🙂

IMG_1428

Hmm, undrar om jag ska behandla träet med något, det ser så ljust och …nytt… ut…

 

Kommentera

