Ett nytt hantverk

Nytt projekt på gång igen! Jag vet typ inget om hur en bygger pilbågar, men allt finns på nätet, inklusive bågbyggbeskrivningar, så varför inte? Paviljongen jag gjorde förra året blev ju bra…

Jag bestämde mig för att börja enkelt, så istället för att leta bra ämnen i skogen åkte jag till brädgården. Torrare och plattare träbitar i ungefär rätt tjocklek från början. Tyvärr är urvalet av träslag smalare där, men jag läste att ek kan fungera, så en ekbräda, 15 mm tjock, fick följa med hem. Den vägdes med ojämna mellanrum, och efter ett par månader hade den slutat gå ner i vikt och alltså torkat så mycket den kunde. Dags att börja!

Jag ritade ut formen efter nätbeskrivning och sågade ut med sticksåg. Greppet behöver vara tjockare än resten vilket jag har löst genom att limma på en extra bit. Förmodligen är det ingen bra lösning, för den kommer att fresta på limfogen väldigt hårt, men nu är det som det är. Lossnar extrabiten får jag hitta på något annat.


Detta var igår. Idag plockade jag fram hyveln. Det är inte ett verktyg jag är van vid, men när jag väl lyckats ställa in bladet på lagom höjd var det smidigt och lättjobbat. Det var en fantastisk känsla att se bågen börja ta form!


Det är en lång väg kvar med formande för att få den lagom böjlig och framför allt välbalanserad, och med tanke på att det knappast är kärnved jag fick tag i kanske den inte ens kommer att hålla för ett skott, men jag längtar efter att få prova!
 

Nästa avsnitt: tillering!

Kommentera

