Nya ögon, eller Så Har Vi Alltid Gjort

(Alla namn är fingerade)

Låt mig måla upp en liten bild:

En lagom stor arbetsplats. Ett trevligt ställe med låg personalomsättning, som en dag av någon anledning anställer en ny kollega, Barry. Den nya kollegan blir visad runt av Parpro och därmed insatt i hur jobbet går till. När de kommer till köket ser Barry att vattenkokaren står ganska långt ifrån vattenkranen, trots att det finns plats och eluttag närmare. Barry frågar då varför de inte ställer vattenkokaren närmare vattenkällan.

Nu kan historien ta tre vändningar.

  1. Parpro förklarar att de har provat, men att vattenkokaren då alltid stod i vägen för annan matlagning och därför flyttades.
  2. Parpro inser att Barry har en poäng, har sett något som de inte sett, och flyttar vattenkokaren närmare kranen.
  3. Parpro säger något i stil med ”Den ska stå där. Det har den alltid gjort.”

Den sansade läsaren inser snart att alternativ 1 och 2 båda är vettiga och genomtänkta, medan 3 är… inte det. Ändå används alternativ 3 förvånansvärt ofta. Jag har i alla fall fått höra det på en arbetsplats.

Nu till min poäng:

”I dagsläget mobiliserar samtliga populistiska partier även väljare genom att framställa invandring som hot mot sysselsättningen och välfärden, samt multikulturalismen som ett hot mot den egna kulturen.” (Citatet kommer från SvD, en bra bit ner.)

Hur kan andra kulturer vara ett hot mot min kultur? Jag slutar väl inte äta julskinka bara för att min grannar äter kosher eller firar ramadan eller whatever? Om de nya minoriteterna lyckas behålla sin kultur i sitt nya land ska väl den hemmavarande majoriteten lyckas. Och vet ni vad jag tycker? Om någon gammal tradition försvinner för att någon nyanländ kommer med en bättre idé var den gamla nog inget att ha!

Ett potentiellt hot mot folksjälen som alltid brukar komma upp i den här frågan är den om skolavslutningar i kyrkan. (Själv har jag aldrig haft en skolavslutning i kyrkan, vi var på skolgården och kören sjöng och rektorn höll tal och skolorkestern spelade och fröken fick hemplockade syrener och inte ett öga var torrt…)

Till Väktarna Av Kyrkliga Skolavslutningar vill jag bara säga:

Jä-la hycklare!

Svenskar är ett av världens minst Gudfruktiga folk. Varför ska vi vara i den svenska icke-statliga kyrkan i ett icke kyrkligt ärende? Det är i alla fall bara en bråkdel av föräldrarna som tror på Gud, och barnen ska väl ändå få välja sin eventuella religion själva? Vill ni gå till kyrkan så är den öppen nästan jämt. Det är bara att gå dit.

Nyanlända Amir frågar: varför ska skolbarnen gå till kyrkan sista dagen?

Svenskfödda Jimmie svarar: för att vi alltid har gjort så.