Romantik = omtanke

Jag tog lite ambitiöst på mig uppgiften att definiera kärlek för ett tag sedan. Nu har jag blivit inspirerad att låta turen komma till romantik!

Frieri via blogpost!

Romantik kan vara blommor och choklad, men förmodligen är det motsatsen. Min åsikt är nämligen att romantik är när man anstränger sig lite extra för någon annan. Man har tänkt till och ordnat något som passar just den specifika annan; man har gjort det personligt. En gåva, tycker jag, ska säga något om både mottagaren och givaren, och det är den nedlagda omtanken som gör romantiken.

Så hur är det då med blommor och choklad? Ja, om man ger en bukett av favoritblomman, eller lika många blommor som antalet dagar, veckor, månader, år, decennier… man har varit ihop, kanske. Om man ger bort den sortens choklad som tog slut först på festen där man träffades klassar jag det som romantik. En ask Aladdin och en färdig bukett från närmaste kvällsöppna mack är kanske bättre än inget, men kan nog ändå få vara…